Νίκος Οικονομόπουλος - Κέρκυρα: Κόντρα με την Εφορεία Αρχαιοτήτων για τη συναυλία στο φρούριο


Γιατί ακυρώθηκε την τελευταία στιγμή η συναυλία του τραγουδιστή στο Παλαιό Φρούριο του νησιού προκαλώντας αντιδράσεις και για ποιο λόγο η εταιρεία παραγωγής ενέπλεξε το όνομα του Γιώργου Κατσαρού ο οποίος δηλώνει στο «ΘΕΜΑ» πως δεν είχε ιδέα


Μια συναυλία που ακυρώθηκε στο παρά πέντε, ένας δημοφιλής τραγουδιστής διαμαρτυρόμενος, το κοινό του δυσαρεστημένο και στη μέση οι αρχαιολόγοι οι οποίοι έχουν ιερή ευθύνη να προστατεύουν τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία της χώρας. 

Μπορεί εύλογα να διερωτάται κανείς, γιατί παραχωρήθηκε το Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας στον Γιάννη Πλούταρχο και όχι στον Νίκο Οικονομόπουλο, η υπόθεση ωστόσο του «απαγορευτικού» που έλαβε ο δεύτερος από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κέρκυρας είναι πιο σύνθετη και φέρνει στην επιφάνεια τους αθέμιτους τρόπους που χρησιμοποιούνται, κατά καιρούς, από τις εταιρείες διοργάνωσης εκδηλώσεων προκειμένου να εξασφαλίσουν την απαραίτητη άδεια παραχώρησης ενός χαρακτηρισμένου ως προστατευόμενου χώρου.

Εκεί ακριβώς «σκόνταψε» ο Νίκος Οικονομόπουλος ο οποίος αναγκάστηκε να ακυρώσει την προγραμματισμένη για τις 19 Αυγούστου συναυλία του στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των μνημείων της παγκόσμιας κληρονομιάς της UΝΕSCΟ, μόλις δύο μέρες πριν την πραγματοποίησή της και ενώ είχαν ήδη προπωληθεί πολλά εισιτήρια. 

Η αντίδραση του τραγουδιστή ήταν άμεση και οργισμένη. 

Με ανάρτησή του στο Instragram προανήγγειλε πως θα κινηθεί νομικά ενώ έκανε λόγο για «περίεργα κριτήρια περί της πολιτισμικής ποιότητας» επιρρίπτοντας ευθύνες στους αρχαιολόγους: «Φίλοι μου στην Κέρκυρα και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Επικοινωνώ μαζί σας από την όμορφη πόλης της Κέρκυρας και θέλω να σας ζητήσω συγγνώμη για τη ματαίωση της συναυλίας μου που είχε προγραμματιστεί για την Παρασκευή 19 Αυγούστου 2022 στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας. Δυστυχώς, η Αρχαιολογία της Κέρκυρας, θεώρησε ότι η συναυλία μας με την Φιλαρμονική Εταιρία Σκριπερού Κερκύρας δεν σύναδε με την ιστορικότητα του χώρου. Προφανώς, η Αρχαιολογία ενεργεί με όλως περίεργα κριτήρια περί της πολιτισμικής ποιότητας, επιτρέποντας κατά το δοκούν τη διεξαγωγή συναυλιών στον χώρο του Παλαιού Φρουρίου. Η απόρριψη της αίτησής μας, μας κοινοποιήθηκε μόλις χθες, 17 Αυγούστου 2022 και ενώ όλα ήταν έτοιμα για τη διεξαγωγή της συναυλίας. Δεν περίμενα ποτέ ότι το κοινό της Κέρκυρας θα είχε τέτοια αντιμετώπιση από την Κυρία Αρχαιολογία. Βέβαια, Κερκυραίοι φίλοι, μας ενημέρωσαν ότι δεν είμασταν μόνο εμείς θύματα της νοοτροπίας της Αρχαιολογίας Κέρκυρας. Είμαι πραγματικά πολύ στεναχωρημένος που δεν μπόρεσα να επικοινωνήσω μαζί σας. Μαζί με εσάς αδικήθηκα κι εγώ από την νοοτροπία της Αρχαιολογίας. Βεβαίως, το θέμα δεν θα μείνει έτσι. Θα έχει την ανάλογη νομική αντιμετώπιση. Στους χιλιάδες φίλους μου που έχουν ήδη εκδώσει εισιτήρια, όπου βεβαίως θα τους τους επιστραφούν άμεσα τα χρήματά τους, υπόσχομαι ότι πολύ σύντομα θα είμαι μαζί τους». 


Από την παραπάνω ενημέρωση, ωστόσο, απουσιάζει, παντελώς, ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, το διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο στην εξέλιξη της υπόθεσης και που ο ίδιος ενδέχεται να μην γνώριζε δεδομένου ότι οι καλλιτέχνες δεν ασχολούνται με γραφειοκρατικά θέματα. 

Το γεγονός ότι στην αρχική της αίτηση για την παραχώρηση του χώρου η εταιρεία παραγωγής των συναυλιών του έδωσε λανθασμένα ή και παραπλανητικά στοιχεία τα οποία έγιναν αντιληπτά στην πορεία και οδήγησαν στην ανάκληση της αρχικής άδειας.



Όπως φαίνεται στο σχετικό έγγραφο που δημοσιεύει το «ΘΕΜΑ», στην πρώτη αίτηση, η οποία κατατέθηκε στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Κέρκυρας στις 4 Μαΐου, ζητείται άδεια για ένα αφιέρωμα στα τραγούδια του Γιώργου Κατσαρού και του Νίκου Οικονομόπουλου, μια συναυλία με ελληνικά λαϊκά τραγούδια στα οποία θα συμμετάσχουν ο καταξιωμένος Κερκυραίος συνθέτης, μουσικός και μαέστρος και ο δημοφιλής τραγουδιστής, συνοδευόμενοι από 10μελή ορχήστρα. 

Βασιζόμενοι σε αυτά τα στοιχεία η αρμόδια Εφορεία έκανε δεκτό το αίτημα της παραχώρησης του χώρου και η σχετική άδεια εκδόθηκε μέσα στον Ιούλιο οπότε και ξεκίνησε η προπώληση των εισιτηρίων.

Λίγες ημέρες αργότερα, ωστόσο, όταν αναρτήθηκαν στην Κέρκυρα οι διαφημιστικές αφίσες της συναυλίας διαπιστώθηκε πως ο Γιώργος Κατσαρός δεν υπήρχε πουθενά...

Ούτε φωτογραφία, ούτε καν αναφορά στο όνομά του. 

Αντ΄ αυτού αναφερόταν ως συμμετέχουσα η νεαρή τραγουδίστρια Ήβη Αδάμου.

Η σημαντική αυτή μονομερής τροποποίηση των όρων της συναυλίας οδήγησε την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κέρκυρας στην επανεξέταση του αιτήματος, όπως άλλωστε υποχρεούται. 

Στα τέλη Ιουλίου λοιπόν ζήτησε από την εταιρεία παραγωγής να καταθέσει νέα αίτηση για την παραχώρηση του χώρου. 

Πράγματι, στις 9 Αυγούστου η εταιρεία κατάθεσε τη νέα αίτηση με τα πραγματικά, αυτή τη φορά, στοιχεία της εκδήλωσης, η οποία τελικά απορρίφθηκε, γεγονός που κοινοποιήθηκε στους ενδιαφερόμενους στις 17 Αυγούστου, δύο ημέρες δηλαδή πριν από την συναυλία, καθώς είχε μεσολαβήσει η αργία του Δεκαπενταύγουστου.

Ο Γιώργος Κατσαρός δεν είχε ιδέα


Κυριολεκτικά από σύννεφα έπεσε ο Γιώργος Κατσαρός όταν πληροφορήθηκε, πριν λίγες ημέρες, για την εμπλοκή του ονόματός του στην αναστάτωση που δημιουργήθηκε με την ακύρωση της συναυλίας του Νίκου Οικονομόπουλου στην Κέρκυρα: 

«Ουδέποτε έκανα αίτημα στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Κέρκυρας μιας και το φετινό καλοκαίρι δεν είχα προγραμματίσει κάποια συναυλία στο νησί. Επίσης, κανείς από την εταιρεία παραγωγής των συναυλιών του Νίκου Οικονομόπουλου δεν επικοινώνησε ποτέ μαζί μου για να με ενημερώσει σχετικά με την υποτιθέμενη αυτή κοινή μας ζωντανή εμφάνιση» δήλωσε ο ίδιος στο «ΘΕΜΑ» προσθέτοντας με νόημα: «Τον Νίκο Οικονομόπουλο τον εκτιμώ σαν τραγουδιστή, είναι ιδιαίτερα αγαπητός στο κοινό, δεν έχω ωστόσο ποτέ συνεργαστεί μαζί του, δεν τον γνωρίζω καν. Πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έγινε όλο αυτό. Στην μακρόχρονη μουσική διαδρομή μου δεν μού έχει ποτέ συμβεί κάτι αντίστοιχο».

Ποιος αποφασίζει για την παραχώρηση αρχαιολογικών χώρων και μνημείων


Η επιλογή των εκδηλώσεων, των καλλιτεχνικών ειδών και των καλλιτεχνών που συνάδουν με τον χαρακτήρα ενός αρχαιολογικού χώρου ή μνημείου βασίζεται σε μια πολύ λεπτή ισορροπία καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένο πλαίσιο που να περιγράφει με σαφήνεια τους όρους και η ευθύνη αυτή πέφτει στους ώμους μεμονωμένων ατόμων οι οποίοι γνωρίζουν μεν πολύ καλά τα μνημεία και από τί μπορεί να κινδυνεύουν ίσως όμως να αγνοούν λεπτομέρειες σχετικές με το ρεπερτόριο κάθε καλλιτέχνη και τις τεχνικές προδιαγραφές των συναυλιακών τους παραγωγών. Γι’ αυτό και κατά καιρούς διατυπώνονται παράπονα ή και αντιδράσεις σχετικά με αυτό το θέμα κάποιες από τις οποίες είναι, ίσως, δικαιολογημένες.

Σχετικά με τη χρήση των εμβληματικών αρχαιολογικών χώρων όπως η Ακρόπολη, το Ηρώδειο και το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου συνεδριάζει και εισηγείται θετικά ή αρνητικά το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Για τους αντίστοιχους μεταγενέστερους ιστορικά χώρους, όπως για παράδειγμα το Καλλιμάρμαρο, υπεύθυνο είναι το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων ενώ για όλα τα υπόλοιπα το θέμα των αδειών χειρίζονται οι κατά τόπους Εφορείες Αρχαιοτήτων.

Τα στοιχεία που κατά κύριο λόγο εξετάζονται σε κάθε αίτημα σχετίζονται με την προστασία του μνημείου και επικεντρώνονται στον αριθμό των θεατών, στην ένταση του ήχου και στον όγκο των μηχανημάτων που θα χρησιμοποιηθούν από την παραγωγή. Τα ποιοτικά καλλιτεχνικά κριτήρια υπάρχουν όχι όμως ως προς τα πρόσωπα των καλλιτεχνών αυτά καθαυτά αλλά ως το ρεπερτόριο που θα παρουσιάσουν στην συγκεκριμένη εκδήλωση. Παράλληλα λαμβάνεται υπόψη η σχέση που έχει η εκδήλωση και ο καλλιτέχνης με την τοπική κοινωνία, όπως στην περίπτωση του Γιώργου Κατσαρού ο οποίος κατάγεται από την Κέρκυρα και είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και αγαπητός στο τοπικό κοινό καθώς έχει προσφέρει πολλά στην διάδοση της παράδοσής της.

Σε κάθε περίπτωση πάντως η δημιουργία ενός σαφέστερου πλαισίου που να ορίζει συγκεκριμένες προϋποθέσεις ξεχωριστά για κάθε χώρο, ειδικά για τον ήχο, τον επιτρεπόμενο αριθμό θεατών – ακροατών, καθήμενων ή ορθίων, θα βοηθούσε πολύ τόσο τους αρμόδιους που καλούνται να αποφασίσουν για τις άδειες όσο και τους ίδιους τους καλλιτέχνες οι οποίοι θα έχουν μια πληρέστερη εικόνα για τους όρους επιλογής.

Η πρώτη αντίδραση του τραγουδιστή στην κάμερα


Τον Νίκο Οικονομόπουλο συνάντησε στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος η κάμερα της εκπομπής «Ποιος είναι πρωινιάτικα» λίγες ημέρες μετά από την ακύρωση της προγραμματισμένης του συναυλίας στην Κέρκυρα.

Ο τραγουδιστής, ο οποίος μέσω μιας ανάρτησης που είχε κάνει στον λογαριασμό του στο instagram δεν είχε κρύψει την ενόχλησή του για την απόφαση της Αρχαιολογίας της Κέρκυρας, αρνήθηκε να κάνει δηλώσεις στην κάμερα λέγοντας πως θα μιλήσουν εκείνοι που πρέπει.

«Δεν χρειάζεται να μιλήσω τώρα εδώ. Θα σας παρακαλούσα να καταλάβετε ότι δεν πρέπει να μιλήσω τώρα. Θα μιλήσουν άλλοι άνθρωποι που πρέπει να μιλήσουν», είπε στην κάμερα ο Νίκος Οικονομόπουλος.