“Παρακαλούμε σιγουρευτείτε πως η θέση σας είναι σε όρθια θέση και οι ηλεκτρονικές σας συσκευές είναι σε λειτουργία πτήσης”.
Μία έκφραση που έχει ακούσει ο καθένας που έχει πετάξει με αεροπλάνο.
Ποιος είναι όμως ο πραγματικός λόγος που μας ζητάνε να κλείσουμε τα τηλέφωνά μας ή να τα βάλουμε σε flight mode; Οι τυχόν παρεμβολές που μπορούν να δημιουργήσουν; Θα ρίσκαραν οι αεροπορικές να αφήσουν στα χέρια των επιβατών το αν θα συμμορφωθούν με κάτι τόσο σημαντικό;
Οι τεχνολογίες πλοήγησης και επικοινωνιών των αεροπλάνων βασίζονται στα ραδιοκύματα και βελτιώνονται διαρκώς από το 1920. Η σημερινή ψηφιακή τεχνολογία είναι πολύ πιο προηγμένη από την αναλογική που χρησιμοποιούσαμε 60 χρόνια πριν. Παλιές έρευνες είχαν δείξει πως οι προσωπικές ηλεκτρονικές συσκευές μπορούν να εκπέμψουν σήμα στην ίδια συχνότητα με τα συστήματα του αεροπλάνου, προκαλώντας ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές. Αλλά το 1992, μία έρευνα της Boeing έδειξε πως τα συστήματα του αεροπλάνου δεν επηρεάζονται από τις προσωπικές ηλεκτρονικές συσκευές των επιβατών. Επιπλέον, με τα χρόνια έγινε διαχωρισμός των συχνοτήτων που χρησιμοποιούν τα κινητά τηλέφωνα και τα συστήματα των αεροσκαφών για να μην υπάρχουν παρεμβολές, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα κινητά τηλέφωνα επιτρέπεται να μένουν ανοιχτά και σε λειτουργία πτήσης από το 2014.
Γιατί λοιπόν οι αεροπορικές επιμένουν να βάζουμε τα κινητά μας σε λειτουργία πτήσης; Η απάντηση βρίσκεται στις παρεμβολές στο έδαφος. Τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας συνδέονται με πύργους επικοινωνίας και αυτά τα δίκτυα μπορούν να υπερφορτωθούν αν όλοι οι επιβάτες που περνούν πάνω από τους πύργους χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους. Είναι προς το συμφέρον των εταιριών κινητής τηλεφωνίας λοιπόν να έχετε σε λειτουργία πτήσης τα τηλέφωνά σας, όσο βρίσκεστε πάνω από αεροδρόμια μεγάλων πόλεων.
Το 2021 ο αριθμός επιβατών αεροπλάνων έφτασε τα 2.2 δισεκατομμύρια, ενώ πρόσφατη είναι και η εξέλιξη του 5G. Το φάσμα των συχνοτήτων λοιπόν είναι περιορισμένο και σε αυτό προστίθενται όλο και περισσότερες συσκευές, ενώ η βιομηχανία της αεροπλοΐας τονίζει πως τα 5G δίκτυα είναι πολύ κοντά στο φάσμα που χρησιμοποιούν τα αεροπλάνα, με πιθανό κίνδυνο παρεμβολών στα συστήματα πλοήγησης κοντά στα αεροδρόμια.
Ωστόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η χρήση 5G στα αεροδρόμια δεν έχει προκαλέσει ακόμα κάποια προβλήματα.
Επιπλέον, η ενασχόληση με το τηλέφωνο την ώρα της πτήσης κάνει δυσκολότερη την επικοινωνία του προσωπικού με τους επιβάτες και σε πτήσεις με 200+ επιβάτες, αυτό μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα.
Εν κατακλείδι, η χρήση κινητών τηλεφώνων δεν επηρεάζει τις λειτουργίες του αεροπλάνου. Ωστόσο η 5G τεχνολογία απαιτεί περισσότερη έρευνα σχετικά με τις παρεμβολές κατά τη διάρκεια των προσγειώσεων, της πιο κρίσιμης φάσης μίας πτήσης.